TPMS - eli Rengaspaineenvalvontajärjestelmä

 

TPMS eli Tire Pressure Monitoring System on rengaspaineenvalvontajärjestelmä.
EU-asetuksen 661/2009 mukaan kaikissa autoissa, jotka on tyyppihyväksytty 1.11.2012 tai sen jälkeen sekä 1.11.2014 alkaen kaikissa ensirekisteröidyissä M1 –luokan ajoneuvoissa tulee olla renkaiden paineenvalvontajärjestelmä. Tällä asetuksella pyritään parantamaan liikenteen turvallisuutta ja vähentämään polttoaineen kulutusta. Oikeilla rengaspaineilla on suuri vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja renkaiden kestoon.
Järjestelmä ilmoittaa kuljettajalle, jos jonkin renkaan paine laskee yli 20% määritetystä oletusarvosta tai kun rengaspaine laskee alle 1,5bar. Tällöin kuljettaja voi pysäyttää ennen vaaratilanteen syntymistä.
Trafi kuitenkin lievensi asetusta kansallisella päätöksellä ja rengaspainevahdista onkin tulossa pakollinen vain uusien autojen ensiasennusrenkaille. Autoilija voi siis itse päättää haluaako hän ottaa talvipyöriin anturit vai ei. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että kaikista autoista järjestelmää ei voi kytkeä pois päältä, tällöin auton mittaristossa palaa jatkuvasti TPMS –järjestelmän varoitusvalo mikäli antureita ei ole asennettu.

 

Erilaiset järjestelmät ja niiden toiminta.

 

On olemassa kaksi erilaista järjestelmää, passiivinen ja aktiivinen. Passiivinen järjestelmä mittaa renkaan pyörimisnopeutta ABS-järjestelmän kautta eikä näin ollen aiheuta lisäkustannuksia auton omistajalle. Alipaineinen rengas pyörii eri nopeudella kuin oikealla ilmanpaineella oleva rengas, jolloin järjestelmä varoittaa alhaisesta paineesta.
Aktiivisessa järjestelmässä jokaisessa pyörässä on oma anturi, joka mittaa ilmanpainetta ja varoittaa poikkeavasta paineesta. Euroopan alueella myytävissä autoissa järjestelmä toimii 433 MHz taajuudella ja USA:n markkinoilla 315 MHz taajuudella. Ammattitaitoisesta rengasliikkeestä löytyy antureita kaikkiin autoihin eli myös esimerkiksi USA:sta tuotuihin muuttoautoihin. Lisäkustannuksia autoiluun tästä tietysti tulee, mutta tämän uudistuksen voi nähdä positiiviseltakin kannalta, oikeilla rengaspaineilla auto on turvallisempi, taloudellisempi ja renkaat kestävät pidempään.
Renkaiden kausivaihdon voi edelleenkin tehdä itse, mutta on kuitenkin hyvä muistaa, että renkaiden vaihdon jälkeen paineenvalvontajärjestelmän varoitusvalo saattaa jäädä palamaan. Passiivisella järjestelmällä varustetuissa autoissa varoituksen pystyy yleensä nollaamaan ajotietokoneen kautta. Jotkut automerkit vaativat järjestelmän nollauksen tai anturien tunnistekoodien opettamisen diagnoositesterillä. Tällöin kannatta kääntyä ammattilaisen puoleen, jotta voidaan varmistaa painevahtijärjestelmän oikeanlainen toiminta.

 

YHTEYSTIEDOT

Vuoksen Kumi Lappeenranta

Toikansuontie 9
53500 Lappeenranta
+358 5 6774400+358 5 6774400
ynccrraenagn@ihbxfraxhzv.sv

Avoinna

Arkisin: 8:00-17:00
Lauantaisin: Suljettu
Sunnuntaisin: Suljettu

Vuoksen Kumi Vuoksenniska

Tiilitehtaankatu 30
55800 Imatra
+358 5 6774460+358 5 6774460
ihbxfraavfxn@ihbxfraxhzv.sv

Avoinna

Arkisin: 8:00-17:00
Lauantaisin: Suljettu
Sunnuntaisin: Suljettu